מכתש רמון וסביבתו הוא האזור האהוב עלי ביותר בנגב. במסגרת מעין "מסלול מכין" להרפתקת נחל ערוד אליה נצא בקרוב, אנו נעים הפעם מדרום למכתש וממערב למזרח. במסלול נטעם מעט מנחל ערוד העליון, ננוע לאורך נחל נקרות המערבי, נרד למכתש דרך מפער פיטם ונטפס לתצפית עוצרת נשימה מפסגת הר גוונים.

לאן מטיילים: הר הנגב, מכתש רמון, מדרגת ערוד, נקרות המערבי, מפער פיטם, הר גוונים.

אבני דרך במסלול: צומת הרוחות, בה"ד 1, כביש 171, הר רמון, מפער ערוד, נחל ערוד עליון, מדרגת ערוד, בארות עודד, חניון הלילה בארות עודד, נחל עודד, ציר נקרות המערבי, מפער פיטם, נחל עפיפון, מכתש רמון, שביל ישראל, נחל רעף, גבעת רעף, גבעת שן, גבעת פסים, מחצבת הגבס, הר גוונים, גבעת סלסול, כביש 40.

צילום: דרור ברלי

סוג ואורך המסלול: לא מעגלי, כ-75 ק"מ (כולל קטע כביש של 29.2 ק"מ מצומת הרוחות עד לכניסה לשטח). הזמן בו תגמאו את המסלול יכול לנוע בין כ-3 שעות לממהרים ועד ל-5 עד 6 שעות, תלוי במספר ואורך ההפסקות.

עונה מומלצת: כל השנה, עם עדיפות לסתיו, חורף, אביב. הקיץ לוהט, אם כי בערבים הטמפרטורות נעימות יחסית כי מדובר באזור גבוה. בחורף קר מאוד גם בצהרי היום ולקראת ערב הטמפרטורות צונחות לערכים מקפיאי עצמות.

עבירות: קל עד בינוני, לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. רוב המסלול זורם ואינו ברמת קושי גבוהה, וגם חלק מרכבי פנאי 4x4 ללא הילוך כוח יוכלו להסתדר בתנאי שהם מוגבהים והנהגות/ים מיומנות/ים ונעזרים ב"עבודות מע"צ" ובהכוונה חיצונית. אתגרי ה"עבירות" הם בירידת מדרגת ערוד, במספר מעברי הצלבה במהלך הדרך, בחציית הערוץ בואכה גבעת רעף, בטיפוס להר גוונים – והם ברמת קושי בינונית לכלי רכב בעלי הילוך כוח ובינונית עד קשה לרכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח.

צילום: דרור ברלי

ניווט: קל. המסלול נע על צירים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 18 ("מכתש רמון") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך המסלול אין עצי שיטה מצלים שמתאימים לעצירת קפה, עד לחניון היום "רמון" במפגש בין שביל ישראל לשביל השחור שנע לאורכו של נחל רמון, לקראת סוף המסלול. אולם תצליחו למצוא מצוקים מצלים מיד לאחר ירידת מדרגת ערוד.

שמירת טבע: המסלול נע בשמורת הטבע הר הנגב. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהייה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

צילום: דרור ברלי

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת פז עבדת על כביש 40, כל תחנות הדלק במצפה רמון.

ציוד נדרש: רכב שטח 4x4 עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים(. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין (ראו הערות ואזהרות)

הערות ואזהרות: כל השטח שמדרום לשביל הכחול המתחיל מכביש 171 ונמשך עד לכביש 40, מסומן כשטח אימונים פעיל של צה"ל. התנועה על השביל הכחול מותרת ובטוחה בכל ימות השבוע, אולם הסטייה הקלה שלנו ממנו דרומה לשביל השחור על-מנת לרדת במדרגת ערוד ולנוע עד לבארות עודד, חורגת במעט אל תוך שטח האימונים. אל תתפתו לשנות את נתיב הטיול ולהמשיך בשביל השחור אל תוך נחל ערוד בימי אמצע השבוע! לאורך חלקים ממנו נמצאים שטחי אימונים פעילים באש בתחילת ואמצע השבוע, כולל שטחי מצררים – ומאוד לא נעים לחוות מטוסי 16-F שיורדים מעליכם שניות לפני שהם משחררים חימוש שעלול לסיים לכם את הטיול באופן כואב וסופני... לאורך ציר נחל ערוד ההרפתקני מותר לנסוע רק בשבתות ובחגים, בכפוף לאישור ממפקדת תיאום האימונים של פיקוד הדרום.

סיפור הדרך
הכניסה לתחילת המסלול בשטח מרוחקת ונמצאת כ-29 ק"מ בעומק כביש 171 המוביל מצומת הרוחות להר חריף ולכביש 10 (כביש הגבול עם מצרים). אנו מגיעים מכביש 40 ופונים בצומת הרוחות לכביש 171.

0.0 ק"מ. בצומת הרוחות, על כביש 40 וכביש 171, מעט לפני בה"ד 1 והיב"א, יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר הממוקמת על הר אריכא; מול לבה"ד 1, מצידו הצפוני של כביש 171) איפוס ספידומטר. נוסעים לכיוון מערב על כביש 171, עוברים את בה"ד 1 וממשיכים עם הכביש, שהוא מפותל ויפה ולרוב גם די שומם – ועל כן מפתה לנהיגה מהירה – לאט לכם. יש כאן לא מעט מפגעי סלילה (הכביש נידח ולא מתוחזק כהלכה), סיבובים חדים ללא שדה ראייה מספק. סעו בזהירות!
29.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. פונים שמאלה לשביל מסומן בכחול, לפי השילוט "מעלה ערוד". איפוס ספידומטר. נוסעים בשביל הכחול לכיוון מזרח. השביל נוח למדי לתנועה, ליד חניון מצפה ערוד, תצפית נוף מרהיבה ראשונה לעבר קצהו המערבי של מכתש רמון.

צילום: דרור ברלי

5.8 ק"מ. שביל מסומן בשחור מצד שמאל – זהו "מעלה ערוד" היורד אל מכתש רמון. למרות שמו המאיים, לא מדובר באתגר עבירות. אנו ממשיכים ישר עם השביל הכחול.
8.8 ק"מ. משמאל – הר עידו וחניון הלילה הגדול למרגלותיו. ממשיכים עם השביל הכחול.
11.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת משולש. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה עם השביל הכחול. מיד נעזוב את השביל הכחול ונפנה ימינה לשביל מסומן בשחור.

0.1 ק"מ. פונים ימינה לשביל המסומן בשחור לפי השילוט "בארות עודד – נחל ערוד". בתחילה נוסעים לאורך ערוצו של נחל עודד שנמצא משמאלנו, אולם מהר מאוד ניכנס לערוצו הפראי של נחל ערוד וגם השביל ישנה את פניו ויתחיל להיות מעניין לנהיגה.
1.0 ק"מ. מזלג. פונים בשביל הימני עם הסימון השחור, לאחר ירידת מדרגה.
2.3 ק"מ. לאחר חציית ערוץ וקטע שביל צר ומפותל ומהנה מאוד לנהיגה, אנו מגיעים לאתגר העבירות הראשון להיום – הירידה במדרגת ערוד.

צילום: דרור ברלי

מדרגת ערוד. אחד האתגרים המפורסמים (לשעבר) של נחל ערוד (שנחשב פעם לאימת הג'יפאים, אבל קצת ירד מגדולתו כציר קשה למעבר). כיום המדרגה עצמה לא נוראה ולא גבוהה משום שמטיילים שנסעו כאן לפני שנים, שיפרו היטב את הגישה אליה באמצעות 'בנייה' באבנים גדולות. הבעיה כאן אינה במדרגה עצמה אלא הסיבוב החד והצפוף ימינה לפני הירידה אליה, שיצריך תמרון אחורה-קדימה אפילו מרכב-שטח זעיר כמו ג'ימני. עם טנדר פולסייז אמריקאי ענק מן הסתם יידרש קצת יותר זמן ועוד כמה וכמה תמרונים... בכל מקרה שלבו ל-LOW בתיבת ההעברה והיעזרו במכוון חיצוני. חדי העין שביניכם בוודאי שמו לב לכמה 'קיצורי דרך' שנפרצו לפני הפיתולים האחרונים, שמקצרים את הדרך אל המדרגה ולכאורה מקלים על הגישה אליה וממנה – אלא שמדובר בחריגות מהשביל המסומן שלא רק פצעו את פני השטח והשחיתו את הנוף, אלא יכניסו אתכם למצב סיכון (שיפוע צד לא סימפטי במדרון מכוסה דרדרת) והן גם אסורות בתנועת כלי רכב. אל תתפתו – קיצור הדרך הזה לא שווה את הסיכון.

3.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. בצומת בארות עודד. איפוס ספידומטר. (מעט קדימה על השביל השחור, משמאל לשביל, נמצאות הבארות עצמן – למעוניינים לבקר בהן, לא לשכוח לאפס ספידומטר שוב כשתחזרו לצומת). פונים שמאלה, לשביל מסומן בירוק. שימו לב היטב!!! יש כאן שני שבילים מקבילים – שניהם צמודים ונעים במקביל לאותו כיוון כללי, אבל השביל הנכון הוא הימני מבין השניים (המזרחי יותר). לא יקרה שום דבר אם טעיתם ונסעתם בשביל המערבי, אבל בנקודה 10 תצטרכו לפנות שמאלה, בעוד מי שנסע בשביל הנכון (המזרחי) ימשיך ישר.

צילום: דרור ברלי

0.5 ק"מ. חציית ערוץ. ממשיכים ישר. מי שנסע בשביל המערבי (השמאלי) פונה כאן שמאלה, עם הסימון הירוק, לכיוון מערב.
1.4 ק"מ. צומת T. משמאל - חניון הלילה בארות עודד. פונים ימינה לשביל הכחול (זהו אותו שביל כחול אותו עזבנו בנקודה מס' 6). זהו שביל ארוך הנע בתחילה לאורך נחל עודד ובהמשך לאורך חלקו המערבי של נחל נקרות, והוא נוח לתנועה ברובו, מלבד קטעי הצלבות וחציית ערוצונים פה ושם.
11.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה, לכיוון צפון-מערב, לשביל מסומן באדום, בכיוון מכתש רמון דרך מפער פיטם.

1.0 ק"מ. שביל כחול משמאל. ממשיכים ישר על השביל האדום לכיוון מכתש רמון, דרך מפער פיטם.
3.3 ק"מ. מתחילים לרדת למכתש רמון. מולנו, על המצוק הצפוני של המכתש, ניתן לראות את מצפה-רמון.
6.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. על נחל עפיפון ובתוך המכתש. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל מסומן בשחור לפי השילוט "מצפה רמון – כביש 40".

צילום: דרור ברלי

מכתש רמון. מכתש אירוזי שנוצר על-ידי אירוזיה, בלייה ושחיקה של שכבות סלע שנלחצו במהלך השנים, ולא כתוצאה מפגיעת עצם מהחלל, ולכן נקרא 'מכתש סחיפה'. זהו אחד מחמישה מכתשים אירוזיים בנגב (גם מכתש חתירה/ירוחם/"הגדול", מכתש חצרה/"הקטן", שני מכתשי הר עריף – הוא לא רק הגדול שבהם אלא נחשב גם למכתש האירוזי הגדול בעולם; אורכו כ-40 ק"מ, רוחבו כ-9 ק"מ ועומקו המרבי כ-350 מ'. מכתש אירוזי נוצר משחיקה של שכבות סלע רכות הנמצאות תחת שכבות קשות יותר – מרכז המכתש שהיה בעבר ראשו של הר, נשחקות ושוקעות והופכות למכתש; שפתי המכתש פונות עדיין אל ראש ההר שכבר לא קיים והופכות למצוקים.

5.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. מול סלע גדול ועץ שיטה מרשים בעל נוף רחב ומצל. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל אדום שהוא גם שביל ישראל. מצד שני, זהו מקום מצוין להפסקת קפה ומנוחה קלה. לאחר המנוחה חוזרים לצומת, מאפסים שוב ספידומטר וממשיכים על השביל האדום.

צילום: דרור ברלי

2.0 ק"מ. מזלג שבילים. שביל ישראל מושך כאן ימינה והופך לשביל להולכי רגל בלבד. אנו ממשיכים על השביל השמאלי, שמכאן מסומן בירוק ונע לכיוון גבעת רעף.
2.6 ק"מ. מעבר ערוץ. נראה פשוט, אבל מצריך זהירות עם כלי רכב נמוכים בעלי פגוש קדמי בולט ו/או טנדרים בעלי ארגז נמוך ובולט.
5.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. משמאלנו חניון 'מחצבת הגבס' (מחצבת גבס ישנה ששוקמה וכיום יש בה חאן מסודר עם מאהל בדואי), פונים ימינה לשביל מסומן בכחול, לכיוון הר גוונים.

צילום: דרור ברלי

0.6 ק"מ. תחילת הטיפוס התלול להר גוונים – אתגר העבירות השני להיום. בתפריט: דרדרת, מדרגות סלע, טרשים חדים. שלבו LOW בתיבת ההעברה. מומלץ להיעזר במכוון. המעבר לא באמת קשה לרכבי שטח עם הילוך כוח, אבל לרכבי פנאי נמוכים מדובר באתגר לא פשוט ובסיכון ממשי לשלמות צמיגי חתך נמוך...
1.4 ק"מ. בראש הר גוונים. נקודת תצפית מרהיבה, (עוצרת נשימה ממש בשעות אחר הצהרים), על מכתש רמון וסביבתו, הכוללת מפות, שלטי הסבר וכרטיסי טווחים. לאחר התצפית, ממשיכים ישר. השביל משנה את צבעו לשחור ומתחיל לרדת מההר בירידה ארוכה ומפותלת  עם דרדרות והצלבות פה ושם, לכיוון כביש 40 הנמצא ממזרח לו. הישארו ב-LOW!

2.9 ק"מ. סוף הירידה. על כביש 40. סוף מסלול.